40% от всички катастрофи са причинени от неправилно възприятие на пътните условия от страна на шофьорите. Това констатират от Института за пътна безопасност (ИПБ) в свое становище, изпратено до медиите. Според анализът им за 3 години АПИ е похарчила над 2,5 млрд. лв. за ремонт и поддръжка на пътища
Според ИПБ основна причина за неправилното възприятие у шофьорите е липса или неправилна организация на движението, неравности по пътното платно, недостатъчно сцепление между гумите и асфалта и др.
„Шефът на АПИ твърди, че пътищата не са били поддържани, защото нямало сключени договори за тази дейност. ИПБ извърши преглед и анализ на официални бюджетни данни за разходването на средства. В периода 2022-2023 година АПИ е похарчила рекордните 1,7 милиарда лева за текущ ремонт и поддръжка. За сравнение в периода 2019-2020 година агенцията е похарчила около 184 млн. лева за същата дейност. За миналата година са изразходвани 750 млн. лв. от заложени 1,7 млрд. лв“, пишат в становището си от ИПБ.
Института отбелязва, че за три години са похарчени 2,5 млрд. лв. за текущ ремонт и поддръжка, което е увеличение с близо десет пъти, без да е налице подобряване на пътната инфраструктура.
„Председателят на УС на АПИ инж. Йордан Вълчев е в ръководството на агенцията от ноември 2023 г. Възниква въпросът как поверената му институция е похарчила близо 1 млрд. лв., без да е имала договори? Нещо повече, АПИ упорито продължава да работи в мъгла, като не публикува месечните си финансови отчети“, коментират от ИПБ.
Ето и до какви изводи достигат от ИПБ:
– Администрацията на АПИ е некомпетентна да управлява ресурсите за поддръжка и ремонт на пътищата;
– В АПИ е налице корупция;
– Съвкупност и от двете – некомпетентност и корупция.
„Не е възможно нито един държавен служител да бъде замесен в корупция за милиарди левове, без да бъде покровителстван от ПОЛИТИЦИТЕ. Проверка на ИПБ показва, че през целия период 2019-2025 година са сменени 7 управителни съвета на АПИ и почти нито един директор на дирекция в АПИ. Следователно политиците смятат, че служителите на АПИ са компетентни“, пишат от института.
„Корупцията ли ни убива по пътищата на България?“, питат от ИПБ. И допълват: „Сега се организират протести срещу пътните убийци, но те не били ПОЛИТИЧЕСКИ. Какви са тогава и срещу кого протестират? Срещу държавата. А нима държавата не се представлява от политиците, които ние избираме? Не става ясно как с молебен пред катедралата Александър Невски ще променим системата.“
Според института се прави пореден опит гневните граждани да бъдат излъгани и употребени.
„За една нощ майките, загубили деца по пътищата, промениха мнението си – от оставка към благодарности. Какво се е случило през тази нощ – само те си знаят. Цели се да бъдат скрити имената на истинските виновници за състоянието на пътната безопасност. Никой гражданин не се качва в автомобила, за да прави катастрофи и да убива“, коментират те.
„Сега действащият министър-председател Росен Желязков и неговото правителство имат възможност да променят изцяло системата за управление на пътищата в България и да създадат механизмите за прозрачно и ефективно разходване на ресурсите за ремонт и поддръжка на пътищата. В противен случай ще остане в историята като Мистър 20%“, казват от ИПБ.
Коментари